Σελίδες

Τρίτη 22 Σεπτεμβρίου 2020

Η κλιματική αλλαγή και το χρέος της Παιδείας. Όλοι μαζί στην πρωτοπορία των δράσεων για την προστασία του περιβάλλοντος!

 




22 Σεπτεμβρίου 2020       

 

Οι επιπτώσεις της κλιματικής κρίσης  είναι πλέον ορατές σε όλο τον κόσμο. Το φετινό καλοκαίρι στο βόρειο ημισφαίριο της γης, ήταν το πιο θερμό όλων των εποχών, ενώ εξαιρετικά θερμά ήταν και όλα τα καλοκαίρια των τελευταίων ετών. Από  την άλλη ασυνήθιστα  ήπιοι ήταν  οι χειμώνες, με λίγα σε σχέση με το παρελθόν  χιόνια και υψηλές για την εποχή θερμοκρασίες.

 Η θερμοκρασία της γης ανεβαίνει και αυτή η άνοδος προκαλεί ή επιδεινώνει πολλά ακραία φαινόμενα, όπως είναι οι παρατεταμένοι καύσωνες και οι ξηρασίες, οι  πυρκαγιές και οι  πλημμύρες, οι τυφώνες, η ερημοποίηση παραγωγικής γης κ.α. Όλα τα παραπάνω εκτός του ότι καταστρέφουν το φυσικό περιβάλλον, πλήττουν και τις οικονομίες πολλών κρατών, μειώνουν το παγκόσμιο ΑΕΠ,  αυξάνουν την παγκόσμια  φτώχεια και ωθούν  εκατομμύρια ανθρώπους από τις χώρες της τροπικής και υποτροπικής ζώνης σε Ασία, Αφρική, Κεντρική και Νότια Αμερική να πάρουν τον δρόμο της προσφυγιάς, αναζητώντας λύσεις επιβίωσης σε περιοχές με πιο ψυχρό κλίμα. 

Με άλλα λόγια η  υπερθέρμανση του πλανήτη, η οποία προκαλεί την κλιματική κρίση και  για την οποία βασικό μερίδιο ευθύνης φέρει η ανθρωπογενής δραστηριότητα, (κυρίως η καύση των ορυκτών καυσίμων) αποτελεί το σημαντικότερο κοινωνικό, οικονομικό και περιβαλλοντικό πρόβλημα της εποχής μας. Για την αντιμετώπισή της, είναι απαραίτητη η ταχεία απεξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα με μια καθολική ενεργειακή στροφή στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, αλλά και η μεταβολή της συνολικής νοοτροπίας υποβάθμισης του φυσικού περιβάλλοντος, πράγμα το οποίο μπορεί να πραγματοποιηθεί μόνο με την καλλιέργεια της παιδείας.

Έτσι, πρωτεύοντα ρόλο ανταπόκρισης της κλιματικής αλλαγής πρέπει να παίξει  η εκπαίδευση για να  μπορέσει να συμβάλλει στην αλλαγή της υπάρχουσας νοοτροπίας των μεγαλύτερων ατόμων, αλλά κυρίως να θέσει ισχυρά θεμέλια στον καθορισμό της σκέψης της νέας γενιάς.

Η  εκπαίδευση μπορεί να διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο στην κατανόηση και αντιμετώπιση των επιπτώσεων της κλιματικής κρίσης, και παράλληλα, να ενθαρρύνει αλλαγές σε στάσεις και συμπεριφορές που χρειάζονται,  για τον προσδιορισμό της πραγματικής αιτίας του φαινομένου και για την υιοθέτηση ενός άλλου τρόπου ζωής των ανθρώπων -ιδιαίτερα των νέων-που να είναι πιο φιλικός  με το περιβάλλον.

Μέσω επίκαιρων εκπαιδευτικών προγραμμάτων οι μαθητές/φοιτητές θα μπορέσουν να ευαισθητοποιηθούν για το θέμα, θα αποκτήσουν περισσότερες γνώσεις και να ενημερωθούν για τις τελευταίες κατευθυντήριες γραμμές και νομοθετικές εξελίξεις.

Οι μαθητές/τριες, που είναι αυτοί/ές που θα υποστούν στη διάρκεια της ζωής τους τις επιπτώσεις της κλιματικής κρίσης, πρέπει επειγόντως να γνωρίσουν τι προκαλεί την αλλαγή του κλίματος, την ανάγκη για μετριασμό των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου και να διδαχθούν εναλλακτικές και βιώσιμες πρακτικές που μπορούν να εφαρμόσουν στη ζωή τους. Η διαδικασία του κατεπείγοντος που εφαρμόστηκε για την αντιμετώπιση της πανδημίας του κορωνοϊού στην εκπαίδευση, θα πρέπει να εφαρμοστεί και για την προστασία του κλίματος.

Οι νέοι άνθρωποι στην Ελλάδα και σε όλο τον κόσμο θα  πρέπει να ενθαρρυνθούν ώστε να αποκτήσουν και μια αγωνιστική στάση ζωής για το κλίμα και το περιβάλλον, απέναντι σε  πολιτικούς και πολιτικές  που αρνούνται να πάρουν μέτρα, ή παίρνουν κάποια ανεπαρκή και άτολμα, τα οποία δεν είναι ικανά να αναχαιτίσουν την καταστροφική υπερθέρμανση του πλανήτη.

Τα τελευταία δύο χρόνια έχει προκληθεί μια παγκόσμια εγρήγορση από  ένα κίνημα νέων ανθρώπων που διαδηλώνουν κάθε Παρασκευή σε πολλές χώρες (Fridays for Future). Είναι ένα κίνημα που πρέπει να μείνει ζωντανό, γιατί όλοι αυτοί οι νέοι από τόσα  διαφορετικά μέρη του κόσμου αγωνίζονται  για να σχηματιστεί μια συμμαχία κινημάτων που θα πιέσει Κυβερνήσεις, πολιτικούς και διεθνείς οργανισμούς να αρχίσουν να «ακούνε» την επιστήμη και να αντιμετωπίζουν την κρίση του κλίματος στο πραγματικό της μέγεθος.

Το συνδικαλιστικό κίνημα δεν θα πρέπει να παραμείνει αδιάφορο στο ζήτημα της κλιματικής αλλαγής και θα πρέπει να αναλάβει κινηματική δράση και σε αυτή την κατεύθυνση. Η ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, θα τεθεί στην πρωτοπορία και αυτών των δράσεων, μαζί με όλες τις συνδικαλιστικές, πολιτικές και κοινωνικές δυνάμεις που θα αποφασίσουν να διαθέσουν τις δυνάμεις τους για την προστασία του περιβάλλοντος.

 

Δημοκρατική Συνεργασία

Εκπαιδευτικών Π.Ε.

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου