Σελίδες

Σάββατο 26 Αυγούστου 2017

Πως θα γίνει η επιλογή των υποδιευθυντών σχολικών μονάδων: Το Σεπτέμβριο αναμένεται να γίνει η διαδικασία επιλογής υποδιευθυντών με μυστική ψηφοφορία και με τρίχρονη θητεία

alfavita. 
Απόφαση Φ. 361.22/68/136657/Ε3/14-8-2017 (ΦΕΚ 2908/Β/23-8-2017) του Υπουργείου Παιδείας 
Ορίζουμε τη διαδικασία υποβολής των αιτήσεων καθώς και τις λεπτομέρειες διεξαγωγής των διαδικασιών επιλογής των υποδιευθυντών σχολικών μονάδων και εργαστηριακών κέντρων, καθώς και των υπευθύνων τομέων Ε.Κ. ως εξής:
Άρθρο 1 – Πρόσκληση – υποβολή αιτήσεων 
Ο οικείος Διευθυντής Εκπαίδευσης προσκαλεί τους εκπαιδευτικούς που έχουν τα τυπικά προσόντα και επιθυμούν να ασκήσουν καθήκοντα υποδιευθυντή σχολικής μονάδας και εργαστηριακού κέντρου, καθώς και υπευθύνου τομέα Ε.Κ., να υποβάλουν αίτηση στον Διευθυντή της σχολικής μονάδας όπου ανήκουν οργανικά, εντός της προθεσμίας που προβλέπει η πρόσκληση. Η πρόσκληση αναρτάται στην ιστοσελίδα της Διεύθυνσης Εκπαίδευσης και κοινοποιείται σε όλες τις σχολικές μονάδες και εργαστηριακά κέντρα αρμοδιότητάς της. 
Άρθρο 2 – Επιλογή
Ο σύλλογος των διδασκόντων κάθε σχολικής μονάδας, σε συνεδρίασή του και με βάση τα κριτήρια  του άρθρου 20 του ν. 4327/2015 , αφού συγκροτήσει εφορευτική επιτροπή, προβαίνει στη διαδικασία διατύπωσης γνώμης μέσω μυστικής ψηφοφορίας και συντάσσει αιτιολογημένη απόφαση επιλογής υποδιευθυντή ή όπου απαιτείται υποδιευθυντών της σχολικής μονάδας ή του εργαστηριακού κέντρου, καθώς και υπευθύνων των τομέων του Ε.Κ.
Η απόφαση του συλλόγου διδασκόντων μαζί με το πρακτικό της επιλογής διαβιβάζονται από τον διευθυντή της σχολικής μονάδας ή του Ε.Κ. στο οικείο ΠΥΣΠΕ-ΠΥΣΔΕ της παρ. 13 του άρθρου 21 του ν. 4327/2015 , το οποίο μετά από έλεγχο της συνδρομής των προϋποθέσεων, και της νομιμότητας της διαδικασίας διαμόρφωσης της απόφασης, επικυρώνει με πράξη του την τοποθέτηση.
Σε περίπτωση που το οικείο ΠΥΣΠΕ-ΠΥΣΔΕ της παρ. 13 του άρθρου 21 του ν. 4327/2015  δεν εγκρίνει την επιλογή του συλλόγου των διδασκόντων θα πρέπει να αιτιολογήσει πλήρως την απόφασή του αυτή προς τον Περιφερειακό Διευθυντή Εκπαίδευσης, ο οποίος παίρνει και την τελική απόφαση. 
Άρθρο 3 – Τοποθέτηση 
Οι υποδιευθυντές σχολικών μονάδων και εργαστηριακών κέντρων, καθώς και οι υπεύθυνοι τομέων Ε.Κ. επιλέγονται από τα όργανα και με την διαδικασία του προηγούμενου άρθρου της παρούσας και τοποθετούνται με απόφαση του οικείου διευθυντή εκπαίδευσης.
Άρθρο 4 – Θητεία 
Η επιλογή και τοποθέτηση των υποδιευθυντών σχολικών μονάδων και εργαστηριακών κέντρων, καθώς και υπευθύνων τομέων Ε.Κ γίνεται για τριετή θητεία, η οποία ξεκινά με την τοποθέτησή τους και λήγει την 31η Ιουλίου του τρίτου έτους που ακολουθεί την επιλογή τους. Η επιλογή και τοποθέτηση στις κενούμενες θέσεις γίνεται για το υπόλοιπο της θητείας αυτής. 
Άρθρο 5 – Πλήρωση κενών θέσεων
Σε κενές ή κενούμενες θέσεις υποδιευθυντών σχολικών μονάδων και εργαστηριακών κέντρων και υπευθύνων τομέων Ε.Κ., η διαδικασία επιλογής επαναλαμβάνεται το αργότερο εντός τριών μηνών, με απόφαση του οικείου ΠΥΣΠΕ-ΠΥΣΔΕ  της παρ. 13 του άρθρου 21 του ν. 4327/2015 .
Μέχρις ότου ολοκληρωθεί η επανάληψη της διαδικασίας οι κενές ή κενούμενες θέσεις υποδιευθυντών σχολικών μονάδων πληρώνονται προσωρινά από εκπαιδευτικούς με οργανική θέση στη συγκεκριμένη σχολική μονάδα, με βάση το κριτήριο της αρχαιότητας σύμφωνα με το χρόνο συνολικής εκπαιδευτικής υπηρεσίας. Στην περίπτωση των εργαστηριακών κέντρων οι κενές ή κενούμενες θέσεις υποδιευθυντών και υπεύθυνων τομέων πληρώνονται προσωρινά από εκπαιδευτικούς τοποθετημένους στη συγκεκριμένη μονάδα με βάση το προαναφερθέν κριτήριο.



Follow us: @alfavita on Twitter | alfavita.gr on Facebook

Πέμπτη 24 Αυγούστου 2017

ΟΜΑΔΕΣ ΣΧΟΛΕΙΩΝ ΓΙΑ ΥΠΕΡΑΡΙΘΜΙΕΣ

Διαπίστωση λειτουργικής υπεραριθμίας εκπαιδευτικών κλάδων ΠΕ70 Δασκάλων (Γενικής & Ειδικής Αγωγής) και ΠΕ60 Νηπιαγωγών

Δείτε ΕΔΩ αναλυτικά τη σχετική απόφαση του ΠΥΣΠΕ
Με την απόφαση επισημαίνονται:
Α) Καλούνται όλοι οι εκπαιδευτικοί κλάδων ΠΕ70 Δασκάλων (Γενικής και Ειδικής Αγωγής) και ΠΕ60 Νηπιαγωγών που ανήκουν οργανικά στις παραπάνω σχολικές μονάδες να δηλώσουν στο ΠΥΣΠΕ Ιωαννίνων αν επιθυμούν ή όχι να κριθούν λειτουργικά υπεράριθμοι από την Πέμπτη 24-8-2017 μέχρι την Παρασκευή 25-8-2017 και ώρα 12:00.
Επισυνάπτεται ΕΔΩ η Υπεύθυνη δήλωση


Β) Όσοι εκπαιδευτικοί χαρακτηριστούν ονομαστικά λειτουργικά υπεράριθμοι, θα κληθούν να υποβάλουν δήλωση τοποθέτησης στα παρακάτω λειτουργικά κενά, εφόσον δηλώσουν ότι επιθυμούν να τοποθετηθούν κατά προτεραιότητα σε σχολική μονάδα της ίδιας  ομάδας με αυτή στην οποία κρίθηκαν λειτουργικά υπεράριθμοι ή σε όμορης αυτής, σε περίπτωση που δεν υπάρχει λειτουργικό κενό   στην ίδια ομάδα.



Ομάδες Σχολικών Μονάδων Π.Ε. Ιωαννίνων.....

Οι τοποθετήσεις των υπεράριθμων εκπαιδευτικών θα γίνουν σύμφωνα με τις παραπάνω ομάδες σχολείων που έχουν καθοριστεί για τον νομό. 


Τετάρτη 16 Αυγούστου 2017

Διευκρινίσεις ως προς την εφαρμογή του άρθρου 48, του ν.4415/2016 (Α΄ 159).

Μαρούσι, 04- 10 – 2016 
ΓΕΝΙΚΗ Δ/ΝΣΗ ΣΠΟΥΔΩΝ Π/ΘΜΙΑΣ ΚΑΙ Δ/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠ/ΣΗΣ ΓΕΝΙΚΗ Δ/ΝΣΗ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ Π/ΘΜΙΑΣ ΚΑΙ Δ/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠ/ΣΗΣ
Για την εφαρμογή των διατάξεων της παραγράφου 4, του άρθρου 21, του ν.3699/2008 (Α΄ 199), όπως αντικαταστάθηκε από την παράγραφο 3, του άρθρου 48, του ν.4415/2016 (Α΄ 159) και ισχύει, καλούνται οι Διευθυντές Εκπαίδευσης, εφόσον διαπιστώνουν την ύπαρξη λειτουργικών αναγκών στις ΣΜΕΑΕ, στα Τμήματα Ένταξης και στα προγράμματα Παράλληλης Στήριξης, να εκδίδουν πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την κάλυψη των θέσεων αυτών τηρώντας απαρέγκλιτα τα κάτωθι : 

1. Η πρόσκληση αφορά εκπαιδευτικούς της οικείας Διεύθυνσης Εκπαίδευσης, με εξειδίκευση στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση ή με προσόντα όπως αυτά καθορίζονται στην παρ. 4, του άρθρου 21, του ν.3699/2008 (Α΄ 199), όπως αντικαταστάθηκε από την παράγραφο 3, του άρθρου 48, του ν.4415/2016 (Α΄ 159). Η επιλογή και προσωρινή τοποθέτηση γίνεται μεταξύ των αιτηθέντων με την αξιολογική σειρά που ορίζεται στην συγκεκριμένη διάταξη. 

2. Η προσωρινή τοποθέτηση πραγματοποιείται είτε με ολική διάθεση είτε για συμπλήρωση διδακτικού ωραρίου, κατ’ ελάχιστον δέκα ωρών, και εφόσον το λειτουργικό κενό που τυχόν προκύπτει από τη μετακίνηση, δύναται να καλυφθεί από άλλον εκπαιδευτικό της οικείας Δ/νσης Εκπ/σης. Η κάλυψη των λειτουργικών αναγκών γίνεται κατά σειρά προτεραιότητας στις ΣΜΕΑΕ, στα Τμήματα Ένταξης και στην Παράλληλη Στήριξη. 

3. Οι εκπαιδευτικοί που δεν συμπληρώνουν το διδακτικό τους ωράριο και στη σχολική μονάδα, που υπηρετούν, υπάρχουν εγκεκριμένα αιτήματα για Παράλληλη Στήριξη μαθητών, δύναται να συμπληρώνουν το διδακτικό τους ωράριο για την υποστήριξη αυτών, εφόσον δεν έχει συμπληρωθεί ο αριθμός διδακτικών ωρών υποστήριξης των μαθητών, όπως προτείνεται από το ΚΕΔΔΥ. 
Το σύνολο των εκπαιδευτικών που υποστηρίζουν κάθε μαθητή δεν μπορεί να υπερβαίνει συνολικά τους τέσσερις. 
Η ανάθεση συμπλήρωσης διδακτικού ωραρίου για κάλυψη διδακτικών αναγκών Παράλληλης Στήριξης γίνεται με απόφαση των οικείων Διευθυντών Πρωτοβάθμιας ή Δευτεροβάθμιας   5. Σχολικές μονάδες (μέσω των οικείων Δ/νσεων Π.Ε. & Δ.Ε. ) Εκπαίδευσης, κατόπιν εισήγησης του Σχολικού Συμβούλου παιδαγωγικής ευθύνης της σχολικής μονάδας και έγκριση του οικείου Περιφερειακού Διευθυντή Εκπαίδευσης. 

4. Στην περίπτωση που επιλέγονται εκπαιδευτικοί των περ. β και γ, της παρ. 4, του άρθρου 21 για την τοποθέτησή τους σε ΣΜΕΑΕ, Τ.Ε., Παράλληλη Στήριξη και κατ’ οίκον διδασκαλία ενημερώνονται από τη Διεύθυνση Εκπαίδευσης οι Σχολικοί Σύμβουλοι ΕΑΕ, οι οποίοι προβαίνουν σε συναντήσεις επιστημονικής καθοδήγησης των εκπαιδευτικών. Ειδικά, για τους εκπαιδευτικούς της περ. γ, της ανωτέρω διάταξης οι Σχολικοί Σύμβουλοι ΕΑΕ, σε συνεργασία με τα οικεία ΚΕΔΔΥ, οργανώνουν επιμορφωτικά σεμινάρια. Στη συνέχεια αναφέρουν τις ανάγκες επιμόρφωσης των συγκεκριμένων εκπαιδευτικών στους Προϊστάμενους των Τμημάτων Επιστημονικής - Παιδαγωγικής Καθοδήγησης των Περιφερειακών Διευθύνσεων Εκπαίδευσης, οι οποίοι επεξεργάζονται τις αναφορές και υποβάλλουν πρόταση αναγκών επιμόρφωσης στη Διεύθυνση ΕΑΕ του ΥΠΠΕΘ. 

ΔΟΕ

Αρ. Πρωτ. 87






Αθήνα 10/8/2017
Προς
1. Τους Συλλόγους Εκπαιδευτικών Π.Ε.
2. Μ.Μ.Ε. 

Θέμα: Ανακοίνωση για την  συνάντηση του Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. με τον Υπουργό Παιδείας

                Πραγματοποιήθηκε, σήμερα Πέμπτη 10 Αυγούστου 2017 έπειτα από κατ’ επανάληψη αίτημα του Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε., συνάντηση με τον Υπουργό Παιδείας κ. Γαβρόγλου.
            Το Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. εξέφρασε, αρχικά (λόγω του έκτακτα επίκαιρου χαρακτήρα του), έντονη δυσαρέσκεια για τον αιφνιδιαστικό τρόπο με τον οποίο η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας επέλεξε να θεσπίσει το Π Δ. 79/2017, με βασικό της μέλημα το να «ισχυροποιήσει» νομικά (ενσωματώνοντας τα άρθρα τους στο Π.Δ.)  τις, νομικά «ευάλωτες», Υπουργικές Αποφάσεις του κ. Φίλη για το Ολοήμερο Νηπιαγωγείο και Δημοτικό Σχολείο, των οποίων η Δ.Ο.Ε. είχε απαιτήσει την απόσυρση.
           Τονίσαμε βασικά σημεία διαφωνίας με το περιεχόμενο του Π.Δ., όπως η τριμελής επιτροπή εγγραφών με βασικό ρόλο  τις μετακινήσεις μαθητών εκτός των ορίων των σχολείων όπου ανήκουν, έτσι ώστε να περιοριστεί η δυνατότητα δημιουργίας  τμημάτων με λιγότερους από 25 μαθητές, η αφαίρεση της αρμοδιότητας από το Σύλλογο Διδασκόντων της ευθύνης  σύνταξης του εβδομαδιαίου ωρολογίου προγράμματος, η διαγραφή μαθητών του Ολοημέρου με πάνω από 15 απουσίες (παρά την ενσωμάτωση επιμέρους κατακτήσεων: ενιαία αντιμετώπιση της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, προσμέτρηση σίτισης στο ολοήμερο για όλους τους εκπαιδευτικούς, κατάργηση της προσαύξησης μαθητών ανά τμήμα +10% ).
             Στη συνέχεια, το Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. (με δεδομένο το σύνολο των αιτημάτων που επανειλημμένα έχει θέσει υπόψη της πολιτικής ηγεσίας) έθεσε ζητήματα αιχμής που απασχολούν αυτή τη στιγμή τον κλάδο:
  • Το ότι η κυβέρνηση, παρά τις δεσμεύσεις της, δεν θεσμοθετεί τη δίχρονη υποχρεωτική προσχολική αγωγή και εκπαίδευση στο δημόσιο νηπιαγωγείο, αποδεικνύοντας ότι οι εξαγγελίες του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Παιδείας ήταν κενές περιεχομένου, την ίδια στιγμή που υπάρχει έντονος προβληματισμός εξ’ αιτίας της μετατροπής τμημάτων Τ.Ε.Ι. Βρεφονηπιοκόμων σε Α.Ε.Ι., ως Τμήμα Προσχολικής Αγωγής και τις δυσμενείς επιπτώσεις που ενδέχεται να υπάρξουν σε βάρος των εργασιακών δικαιωμάτων των Νηπιαγωγών.
·                    Άμεση πραγματοποίηση όλων των μόνιμων διορισμών που έχει ανάγκη              η εκπαίδευση, προσδιορισμός του πότε θα γίνουν και πόσοι.
·                    Έγκαιρη, σε μια φάση, πρόσληψη όλων των αναπληρωτών που είναι απαραίτητοι για να λειτουργήσουν οι σχολικές μονάδες (νηπιαγωγοί, δάσκαλοι, ειδικότητες). Να μη μείνει κανένας αναπληρωτής χωρίς δουλειά. Μόνιμος διορισμός όλων των αναπληρωτών.
·                    Εξίσωση δικαιωμάτων αναπληρωτών - μόνιμων εκπαιδευτικών      (άδειες, περίθαλψη, επίδομα θέσης ευθύνης κλπ.)
·                    Όχι στην αξιολόγηση – χειραγώγηση.
·                                    Επιτακτική ανάγκη στήριξης της Ειδικής Αγωγής.
·                    Ο μόνος τρόπος πρόσληψης αναπληρωτών και, επομένως, απόκτησης εκπαιδευτικής προϋπηρεσίας πρέπει να είναι μέσω των σχετικών πινάκων του Υπουργείου Παιδείας και όχι με διαδικασίες παροχής έργου από άλλους φορείς.
·                    Αλλαγή, με βάση τις σύγχρονες παιδαγωγικές ανάγκες, της αναλογίας εκπαιδευτικού – μαθητών σε 1:20 στο δημοτικό σχολείο και 1:15 στο νηπιαγωγείο.
·                    Εξίσωση του ωραρίου των εκπαιδευτικών της Π.Ε. με αυτό των εκπαιδευτικών της Δ.Ε.
·                    Εκπαίδευση παιδιών μεταναστών.
·                    Ολοκλήρωση της διαδικασίας αναμοριοδότησης των σχολικών μονάδων.
·                    Μη εφαρμογή του πιλοτικού προγράμματος του Ι.Ε.Π. για τα Νηπιαγωγεία της Θράκης.
·                    Πραγματοποίηση δεύτερης φάσης αποσπάσεων.
Από την πλευρά του ο Υπουργός Παιδείας:
·                    Δεν δεσμεύτηκε για αριθμό και χρονοδιάγραμμα μόνιμων διορισμών καθώς, όπως είπε, οι «θεσμοί» θέτουν περιορισμούς και συνδέουν την πραγματοποίησή τους με την εφαρμογή της αξιολόγησης.
·                    Για την καθιέρωση κι εφαρμογή της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης στο δημόσιο νηπιαγωγείο, δήλωσε ότι αποτελεί δέσμευση της κυβέρνησης. Έθεσε ως προϋποθέσεις την εξασφάλιση της απαραίτητης κτηριακής υποδομής και της ευρύτερης κοινωνικής συναίνεσης.
·                    Όσο αφορά στην ενσωμάτωση στο Π.Δ. 79 των υπουργικών αποφάσεων για το Δημοτικό σχολείο και το Νηπιαγωγείο, είναι εμφανής η εμμονή  στη στήριξη όλων των αντιεκπαιδευτικών ρυθμίσεων που έχει προωθήσει το τελευταίο διάστημα και στην εφαρμογή παλιών και νέων μηχανισμών περικοπών, στα πλαίσια των κατευθύνσεων της ΕΕ και του ΟΟΣΑ, όπως οι τριμελείς επιτροπές εγγραφών, η διαγραφή μαθητών από το ολοήμερο μετά από 15 απουσίες κλπ.
·                    Διαβεβαίωσε ότι έχουν εξασφαλιστεί 24.οοο πιστώσεις για Α/θμια και Β/θμια εκπαίδευση. Στην Α/θμια τα κονδύλια θα προέρχονται από το ΕΣΠΑ και προβλέπεται το 70% των προσλήψεων που αναλογούν στην Α/θμια, να πραγματοποιηθούν την 5η Σεπτεμβρίου ξεκινώντας από την Ειδική Αγωγή (Για τις 700 Τάξεις Υποδοχής θα πραγματοποιηθεί στις 5/9 το 25% των προσλήψεων και από τις 2.500 περίπου πιστώσεις για παράλληλη στήριξη, αναμένεται να γίνει το 50%).
·                    Ενημέρωσε το Δ.Σ. ότι οι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί θα κληθούν να δηλώσουν περιοχές προτίμησης προς το τέλος Αυγούστου.
·                    Δήλωσε ότι τα παιδιά προσφύγων που φοίτησαν στις ΔΥΕΠ θα ενταχθούν στην πρωινή ζώνη των σχολείων όπου θα λειτουργήσουν Τάξεις Υποδοχής.
·                    Ανέφερε ότι η αξιολόγηση σε πρώτο χρόνο θα είναι αξιολόγηση όλων των στελεχών της εκπαίδευσης  (προϊστάμενες/οι νηπιαγωγείων, δημοτικών σχολείων, υποδιευθυντές, διευθυντές σχολείων και σχολικοί σύμβουλοι) και αυτοαξιολόγηση των σχολικών μονάδων.
·                    Σχετικά με το πιλοτικό πρόγραμμα του Ι.Ε.Π. για τα νηπιαγωγεία της Θράκης, δήλωσε ότι πρόκειται να προχωρήσει όπως έχει σχεδιαστεί.

Το Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. θεωρεί πως η πολιτική ηγεσία δεν έδωσε απάντηση στα κορυφαία ζητήματα αφού:
  • Η πραγματοποίηση των όποιων μόνιμων διορισμών κινείται στο πλαίσιο των μνημονιακών δεσμεύσεων, γεγονός απόλυτα απογοητευτικό, αφού σε κάθε περίπτωση οι μόνιμοι διορισμοί τίθενται στη βούληση της Επιτροπείας και η πραγματοποίησή τους είναι άμεσα συνδεδεμένη με την υλοποίηση της αξιολόγησης των στελεχών εκπαίδευσης και της αυτοαξιολόγησης των σχολικών μονάδων. Με λίγα λόγια, το καθεστώς των μηδενικών διορισμών στην εκπαίδευση, με πολιτική ευθύνη και της κυβέρνησης, συνεχίζεται και για το Σχ. Έτος 2017 – 2018.
·                    Η εφαρμογή της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης στο δημόσιο νηπιαγωγείο συνδέεται με την «κοινωνική συναίνεση» και με την επαρκή υλικοτεχνική υποδομή.
·                    Ως προς το νέο Προεδρικό Διάταγμα για την οργάνωση και λειτουργία της Α/θμιας εκπαίδευσης, έγινε φανερό ότι η αιφνιδιαστική θεσμοθέτησή του δημιούργησε αρνητικά τετελεσμένα για τον κλάδο και παγιώνει τις Υπουργικές Αποφάσεις που η Δ.Ο.Ε. έχει καταγγείλει.
·                    Οι πολιτικές λιτότητας και περικοπών στην γενική αλλά και στην ειδική αγωγή έχουν συγκεκριμένα αρνητικά αποτελέσματα για τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών. Για παράδειγμα, τη νέα σχολική χρονιά, για πάνω από 5.500 μαθητές οι οποίοι με βάση τις υπάρχουσες διαγνώσεις έχουν ανάγκη παράλληλης στήριξης, προβλέπονται μόλις 2.500 προσλήψεις αναπληρωτών (περίπου όσοι και την προηγούμενη σχολική χρονιά).
  Το Υπουργείο οφείλει να απαντήσει στα «καυτά» ζητήματα όπως η ανεργία που μαστίζει τους νέους εκπαιδευτικούς, η καθιέρωση της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης στο δημόσιο νηπιαγωγείο καθώς και η ποιοτική υποβάθμιση του δημόσιου σχολείου εξ αιτίας της πολιτικής της κυβέρνησης. Το Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε.,  θα συνεχίσει να αναδεικνύει και να καταγγέλλει τις επιπτώσεις της αντιεκπαιδευτικής πολιτικής της κυβέρνησης, να αναδεικνύει όλα τα ζητήματα απαιτώντας άμεσες λύσεις, στην κατεύθυνση της υπεράσπισης του δημόσιου σχολείου, των δικαιωμάτων των εκπαιδευτικών και των μορφωτικών αναγκών των μαθητών και καλεί τους εκπαιδευτικούς να συμμετέχουν δυναμικά σε όλες τις μαζικές διαδικασίες και τις αγωνιστικές κινητοποιήσεις που θα οργανωθούν το επόμενο χρονικό διάστημα.

               


ΘΕΜΑ: Προγραμματισμός ενεργειών με σκοπό την ομαλή έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς

Υπουργείο Παιδείας Μαρούσι, 11-08-2017 Αρ. Πρωτ.: 136504/Ε1


Για την ομαλή έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς, αναγκαία προϋπόθεση είναι η ολοκλήρωση των τοποθετήσεων όλων των μονίμων εκπαιδευτικών και στη συνέχεια η πρόσληψη του αναγκαίου αριθμού αναπληρωτών. 
Προς τούτο, παρακαλούμε όπως: 

1. Τα υπηρεσιακά συμβούλια ΠΥΣΠΕ και ΠΥΣΔΕ πρέπει να συνεδριάσουν από 28/8 έως 31/8, προκειμένου να ανακοινωθούν τα κενά με βάση τον καθορισμό τμημάτων του Ιουνίου και η τοποθέτηση σε αυτά των εκπαιδευτικών που βρίσκονται στη διάθεση, έχουν αποσπαστεί, κλπ., 

2. Την 1/9 πραγματοποιούνται οι συνεδριάσεις των συλλόγων διδασκόντων των σχολείων για την κατανομή των τμημάτων και την ανάθεση μαθημάτων καθώς και τη διαπίστωση των κενών και των λειτουργικών υπεραριθμιών-πλεονασμάτων, τα οποία αποστέλλουν αυθημερόν στα  υπηρεσιακά συμβούλια. Ακολούθως, την ίδια μέρα, συνεδριάζουν τα υπηρεσιακά συμβούλια ΠΥΣΠΕ/ ΠΥΣΔΕ για την εκτίμηση των κενών και των πλεονασμάτων. Εφόσον κρίνεται απαραίτητο, πραγματοποιούνται οι κοινές συνεδριάσεις των ΠΥΣΠΕ- ΠΥΣΔΕ, προκειμένου να αποφανθούν για τη συμπλήρωση του διδακτικού ωραρίου του συνόλου των κοινών ειδικοτήτων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Υπενθυμίζεται ότι η συμπλήρωση του διδακτικού ωραρίου πραγματοποιείται κατ’ εφαρμογή των διατάξεων της περίπτωσης 6 της παρ. 1 του άρθρου 25 του ν. 4203/2013 (Α΄ 235), όπως αντικαταστάθηκε με την περ. α΄ της παρ. 5 του άρθρου 33 του ν. 4386/2016 (Α΄ 83) και συμπληρώθηκε με το άρθρο 46 του ν. 4415/2016 (Α’ 159). Οι κοινές συνεδριάσεις συγκαλούνται από τους Περιφερειακούς Διευθυντές Εκπαίδευσης κατ’ εφαρμογή των διατάξεων της περίπτωσης 6 της παρ. 1 του άρθρου 25 του ν. 4203/2013 (Α΄ 235), όπως αντικαταστάθηκε με την περ. α΄ της παρ. 5 του άρθρου 33 του ν.4386/2016 (Α΄ 83) και των άρθρων 13-15 του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας ν.2690/1999 (Α’ 45).

3. Στις 4/9 και έως τις 13.00 το ηλεκτρονικό σύστημα θα είναι ανοικτό για την καταχώρηση των λειτουργικών κενών ανά ειδικότητα από τους Διευθυντές Εκπαίδευσης, ενώ από τις 13.00 έως τις 17.00 θα είναι ανοικτό για την οριστικοποίηση των λειτουργικών κενών από τους Περιφερειακούς Διευθυντές Εκπαίδευσης. 

4. Από την 1/9 μέχρι τις 8/9 ολοκληρώνονται, από τα Υπηρεσιακά Συμβούλια, οι  τοποθετήσεις μονίμων εκπαιδευτικών που δεν έχουν ακόμα τοποθετηθεί σε κενά που  έχουν επικαιροποιηθεί από τις συνεδριάσεις των συλλόγων διδασκόντων και των  Υπηρεσιακών Συμβουλίων, σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις. 


5. Υπενθυμίζεται ότι για την κάλυψη λειτουργικών κενών στις ΣΜΕΑΕ, στα Τμήματα Ένταξης και στα προγράμματα Παράλληλης Στήριξης ακολουθούνται οι οδηγίες της αριθμ. 163629/ΓΖΔ4/04-10-2016 εγκυκλίου με θέμα: «Διευκρινίσεις ως προς την εφαρμογή του άρθρου 48, του ν.4415/2016 (Α΄159)». 


Παρασκευή 21 Ιουλίου 2017

ΔΟΕ

Αρ. Πρωτ. 13
Αθήνα 17/7/2017
Προς
Τους Συλλόγους Εκπαιδευτικών Π.Ε.

Θέμα: Για τη Δίχρονη υποχρεωτική προσχολική αγωγή και εκπαίδευση

Με αφορμή την έντονη ανακίνηση τις τελευταίες ημέρες, από τα Μ.Μ.Ε., του ζητήματος σχετικά με τη φοίτηση των προνηπίων σε δομές των Δημοτικών Παιδικών Σταθμών, το Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. επισημαίνει, για άλλη μια φορά προς την κυβέρνηση και την ελληνική κοινωνία, τα εξής:
  • Τα τελευταία, τριάντα και πλέον, χρόνια το εκπαιδευτικό κίνημα θέτει ως αίτημα την εφαρμογή της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης, της φοίτησης όλων των νηπίων και προνηπίων στο Δημόσιο Νηπιαγωγείο. Κάτω από την πίεση του εκπαιδευτικού κόσμου το 2006, με τον Ν.3518/2006 θεσμοθετήθηκε η υποχρεωτική φοίτηση των νηπίων για ένα έτος στο νηπιαγωγείο (αφορά τα νήπια των 5 ετών).  Καμία κυβέρνηση έως τώρα δεν προχώρησε στη θεσμοθέτηση της Δίχρονης Δωρεάν και Δημόσιας Υποχρεωτικής Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης.Έτσι τα χιλιάδες προνήπια (ηλικίας 4 ετών) που μένουν εκτός του δημόσιου Νηπιαγωγείου ωθούνται σε δομές των Δήμων (βρεφονηπιακούς σταθμούς) μέσωvoucher ή σε ιδιωτικούς παιδικούς σταθμούς, αφήνοντας παράλληλα εκτός δομών τα παιδιά μικρότερης ηλικίας δηλαδή όλα τα παιδιά ηλικίας 2-3,5 ετών (περίπου 8.000 παιδιά αυτής της ηλικίας έμειναν εκτός παιδικών σταθμών φέτος).
  •  Η, υποτιθέμενη, θεσμοθέτηση της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης, σε βάθος τριετίας (σύμφωνα με τις δηλώσεις του Υπουργού Παιδείας) συνδέεται με τη δυνατότητα επιλογής των γονέων μεταξύ ιδιωτικών και δημοτικών παιδικών σταθμών και Δημόσιου Νηπιαγωγείου.  Ανοίγει, έτσι, ο δρόμος  (με πολιορκητικόκριό το Νηπιαγωγείο) για την εκχώρηση της δημόσιας  εκπαίδευσης στην τοπική αυτοδιοίκηση (κάτι που επιχειρήθηκε και στο παρελθόν και απετράπη από τη σθεναρή αντίσταση του κλάδου) καθώς και για την είσοδο των κουπονιών (vouchers), των διδάκτρων - τροφείων, καθώς και των ελαστικών ωραρίων και εργασιακών σχέσεων στην υποχρεωτική εκπαίδευση (στο πλαίσιο μιας έντεχνα προωθημένης «ενιαίας» λειτουργίας της εκπαίδευσης). Οι μεθοδεύσεις αυτές οδηγούν στην πλήρη «ιδιωτικοποίηση» της προσχολικής αγωγής, όπου ιδιωτικοί φορείς ή φορείς με ιδιωτικοοικονομική λειτουργία (δημοτικοί βρεφονηπιακοί σταθμοί) θα ανταγωνίζονται για την εξασφάλιση της δημόσιας χρηματοδότησης.
  • Η αναγκαιότητα της ένταξης των παιδιών 4 ετών στο δημόσιο νηπιαγωγείο προκύπτει κι από το γεγονός ότιθα μειώσει τις όποιες ανισότητες στην εκπαίδευση των προνηπίων και θα εξασφαλίσει την ομαλή μετάβασή τους στο Δημοτικό Σχολείο.
  • Η έγκαιρη διάγνωση και παρέμβαση στην ηλικία αυτή, συμβάλλει καθοριστικά στην εκπαιδευτική πορεία των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, κάτι που οφείλει η πολιτεία να το λάβει σοβαρά υπόψη της.  Στα Δημόσια Νηπιαγωγεία παρέχεται αντισταθμιστική αγωγή, υπάρχουν δομές (Ειδικά νηπιαγωγεία, Τμήματα Ένταξης και Παράλληλης στήριξης κ.ά.) για υποστήριξη των παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, δομές που απουσιάζουν από τους παιδικούς σταθμούς.
  • Η δίχρονη υποχρεωτική προσχολική αγωγή και εκπαίδευση πρέπει να καλύπτει επομένως όλα τα παιδιά από 4-6 χρόνων γιατί από τα 4 χρόνια αρχίζει η συνειδητή προσέγγιση - ανακάλυψη της γνώσης από το παιδί. Το Νηπιαγωγείο είναι κομμάτι της εκπαίδευσης και πρέπει να παρέχεται αποκλειστικά από τη δομή της δημόσιας εκπαίδευσης - το Δημόσιο Νηπιαγωγείο. Οι βρεφονηπιακοί σταθμοί πρέπει να είναι δημόσιοι και να καλύπτουν όλα τα παιδιά από 0-3,5 ετών, των εργαζόμενων και ανέργων που το επιθυμούν.

Διεκδικούμε :
  • Ενιαία δημόσια δωρεάν δεκατετράχρονη εκπαίδευση (ενιαίο δωδεκάχρονο δημόσιο δωρεάν υποχρεωτικό σχολείο και δίχρονη υποχρεωτική προσχολική αγωγή και εκπαίδευση για όλα τα παιδιά 4 έως 6 στο δημόσιο Νηπιαγωγείο) .
  •  Μείωση του αριθμού των νηπίων σε 1:15 ανά νηπιαγωγείο, ώστε να υπάρχει η δυνατότητα υλοποίησης του παιδαγωγικού προγράμματος του Νηπιαγωγείου. Άμεση απόσυρση του άρθρου 35 στο Ν.4386 για την έρευνα για τον ελάχιστο αριθμό 14.
  •  Μείωση του διδακτικού ωραρίου των Νηπιαγωγών στο επίπεδο του ωραρίου των συναδέλφων των πολυθεσιών σχολείων της πρωτοβάθμιας με καθολική εφαρμογή της κλιμάκωσής του αναλόγως των χρόνων υπηρεσίας και απώτερο στόχο την εξίσωσή του με το ωράριο της Β/θμιας για όλους τους εκπαιδευτικούς. Υπολογισμός ολοκλήρου του χρόνου παραμονής των παιδιών στο Νηπιαγωγείο ως διδακτικού χρόνου για τους/τις  Νηπιαγωγούς.
  • Ανέγερση νέων κτηριακών υποδομών, ικανών να ανταποκριθούν στις σύγχρονες ανάγκες της προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης.
  • Ίδρυση νέων Νηπιαγωγείων και άμεσος μόνιμος διορισμός των απαιτούμενων Νηπιαγωγών.
  • Την απόσυρση της Υ.Α. για το νέο «ενιαίο τύπου» Ολοήμερο Νηπιαγωγείο.
  • Διατήρηση του αυτοτελούς χαρακτήρα του παιδαγωγικού προγράμματος του Ολοήμερου Νηπιαγωγείου.
  • Ενδυνάμωση του αντισταθμιστικού ρόλου του Ολοήμερου Νηπιαγωγείου.
  • Φοίτηση όλων των παιδιών  χωρίς όρους και προϋποθέσεις. Απόσυρση της εγκυκλίου για τις εγγραφές.
  • Τήρηση της αναλογίας παιδιών / τετραγωνικών  μέτρων με βάση τις προδιαγραφές ΟΣΚ (1 παιδί ανά 3 τετραγωνικά μέτρα).
  • Εξασφάλιση δωρεάν μεταφοράς νηπίων και προνηπίων.
  • Ίδρυση τμημάτων ένταξης σε όλα τα νηπιαγωγεία. Ικανοποίηση όλων των αιτημάτων για παράλληλη στήριξη.
  • Διορισμό μόνιμου βοηθητικού προσωπικού (καθαρίστριες, τραπεζοκόμοι, σχολικοί βοηθοί, σχολικοί νοσηλευτές).
  • Ομάδα υποστήριξης εκπαιδευτικού έργου. Διορισμός μόνιμου ειδικού επιστημονικού προσωπικού (σχολικοί ψυχολόγοι, κοινωνικοί λειτουργοί, εργοθεραπευτές και λογοθεραπευτές).
  • Ίδρυση και στελέχωση τάξεων υποδοχής.
  • Στελέχωση των νηπιαγωγείων με εκπαιδευτικούς μητρικής γλώσσας για τα παιδιά των προσφύγων.
  • Στα δημόσια νηπιαγωγεία της Θράκης, όπου φοιτούν νήπια της μουσουλμανικής μειονότητας, για τη στήριξη της χρήσης των μητρικών γλωσσών να υπάρξει περαιτέρω μειωμένη αναλογία μαθητών ανά νηπιαγωγό έτσι ώστε η αναλογία να είναι 2 νηπιαγωγοί ανά 25 νήπια – προνήπια. Αυτό σημαίνει αύξηση της οργανικότητας στα νηπιαγωγεία αυτά, η οποία θα στηρίζεται σε προσλήψεις νηπιαγωγών απόφοιτων Τμημάτων Επιστημών της Αγωγής Προσχολικής Ηλικίας που θα έχουν προσληφθεί κεντρικά από το Υπουργείο Παιδείας και με ενιαίο τρόπο (όπως όλοι/ες οι νηπιαγωγοί), για τη διευκόλυνση της παιδαγωγικής πράξης. Σημειώνουμε πως νηπιαγωγοί, απόφοιτοι ΑΕΙ Τμημάτων Επιστημών της Αγωγής Προσχολικής Ηλικίας φυσικοί ή μη ομιλητές των μητρικών γλωσσών της μειονότητας,  έχουν έτσι κι αλλιώς κάθε δικαίωμα τοποθέτησης σε όλα τα δημόσια νηπιαγωγεία (όπου φοιτούν ή όχι νήπια της μειονότητας) όπως κάθε άλλος/η νηπιαγωγός.    
  • Αύξηση της χρηματοδότησης, ειδική χρηματοδότηση για παιδαγωγικό υλικό ώστε να διασφαλιστεί ο δωρεάν χαρακτήρας του Νηπιαγωγείου.
  • Ακύρωση οποιασδήποτε προσπάθειας υπαγωγής των νηπιαγωγείων στους Δήμους.
  • Σε κάθε νηπιαγωγείο να τοποθετηθεί και μια νηπιαγωγός Ειδικής Αγωγής για τη στήριξη παιδιών με εκπαιδευτικές ανάγκες.
  • Δωρεάν σίτιση όλων των παιδιών και δωρεάν εμβολιασμούς για όλα τα παιδιά. 
Πατήστε  ΕΔΩ  για να διαβάσετε την ανακοίνωση σε μορφή PDF

Κυριακή 16 Ιουλίου 2017

Η παιδαγωγική και κοινωνική αξία της επίδοσης και της αριστείας


EpirusPost.grστις 12:51μ.μ. και στο epirusgate20.05μ.μ. την Τετάρτη, 5 Ιουλίου 2017


Στην επιστημονική, εκπαιδευτική και κοινωνική πραγματικότητα έχει επιβεβαιωθεί επανειλημμένως ότι όταν σε μία έννοια προσδίδεται ιδεολογικό περιεχόμενο, τότε «μοιραία» οδηγούμαστε σε αμφισημίες ή ακόμη και σε αλλοίωση του πραγματικού νοήματός της.  Θα υποστηρίζαμε, λοιπόν, ότι το ίδιο συμβαίνει με τις έννοιες «επίδοση» και «αριστεία». Ειδικότερα, η έννοια «αριστεία» βρέθηκε στο επίκεντρο της πρόσφατης επικαιρότητας για αυτόν ακριβώς τον λόγο. ΄Ετσι, με το συγκεκριμένο σύντομο άρθρο επιχειρείται η απόδοση των πραγματικών νοηματοδοτήσεων στις δύο αυτές έννοιες, αλλά κυρίως να αναδειχθεί  η σημασία που διαδραματίζουν, από άποψη παιδαγωγική και κοινωνική, στην εξέλιξη του ανθρώπου και της κοινωνίας.
Καταρχήν, ο  κοινωνικός προσδιορισμός των εννοιών «επίδοση» και «αριστεία» είναι αμφίσημος και αμφιλεγόμενος, γεγονός που έχει οδηγήσει σε διαφορετικές απόψεις ως προς το περιεχόμενο και τη χρήση του στο σχολείο και, ευρύτερα, στην κοινωνία. Βέβαια, η επίδοση ενός ατόμου, ως δραστηριότητα και αποτέλεσμα αυτής, είναι ένα φαινόμενο κοινωνικό, που συναρτάται με την επιδίωξη του καθενός να διακριθεί, να αναγνωριστεί  και να νομιμοποιηθεί στον στενότερο και ευρύτερο περίγυρό του. Θα υποστηρίζαμε ότι τη συγκεκριμένη επιδίωξη την επιζητούν ακόμη και το μικρό παιδί και ο άρρωστος, με τον τελευταίο να θέλει να φανεί χρήσιμος ακόμη και στην κατάσταση που βρίσκεται. Κατά συνέπεια, η επιδίωξη του ατόμου για επίδοση, αναμφίβολα, συμβάλλει αποφασιστικά στην επίτευξη τόσο των επαγγελματικών, ερευνητικών, επιστημονικών, οικογενειακών στόχων του ατόμου όσο και των οικονομικών, πολιτικών, πολιτισμικών και λοιπών στόχων της κοινωνίας.
   Επομένως, από το σημείο αυτό και μετά αρχίζουν να δημιουργούνται προβληματισμοί ως προς τον προσδιορισμό και την οριοθέτηση τόσο της επίδοσης, ως έννοιας και διαδικασίας, όσο και της άμεσα συνδεόμενης με αυτήν αριστείας.     Η επίδοση και η αριστεία αναγορεύονται σε πρόβλημα όταν το άτομο, οι κοινωνικές ομάδες και, γενικότερα, η ίδια η κοινωνία πιέζονται ή καταπιέζονται για να τις επιδείξουν, πολλές φορές «εκβιαστικά», σε υψηλότερο βαθμό και όταν η επιδίωξη για αριστεία σχετίζεται με ταξικές, θεσμικές  και κοινωνικές διαφοροποιήσεις και ταξινομήσεις. Με άλλα λόγια, αυτό συμβαίνει όταν η εξωτερική απαίτηση για επίδοση παίρνει τη μορφή καταλυτικού και ανεξέλεγκτου παράγοντα επίδρασης και διαμόρφωσης επιλεκτικών πρακτικών ή καθίσταται τελικά αυτοσκοπός. Αυτό συνεπάγεται ότι στο όνομα της αρχής της επίδοσης περιθωριοποιούνται σημαντικές αξίες που σχετίζονται με την ισοτιμία, τη  συλλογική αντίληψη, την ομαδικότητα και την αλληλεγγύη στις θεσμικές λειτουργίες και στις διαπροσωπικές σχέσεις.  
  Χωρίς αμφιβολία, στην πλειονότητα των πολιτών κάθε κοινωνίας έχει δημιουργηθεί μια κουλτούρα επιδίωξης υψηλής επίδοσης, η οποία οδηγεί, πιθανότατα, στην επίτευξη των ατομικών και κοινωνικών στόχων, αλλά και στην ίδια την πρόοδο της κοινωνίας. Κυρίαρχο στοιχείο αυτής της κουλτούρας είναι η επιδίωξη για υψηλότερη επίδοση σε ό,τι ο καθένας επιτηδεύεται. Επιθυμία του καθενός είναι να υπάρχουν άριστοι μαθητές, άριστοι εκπαιδευτικοί, άριστοι υπάλληλοι, άριστοι επιστήμονες, άριστοι υπουργοί κ.ο.κ., θεωρώντας, με την έννοια αυτή, ότι η αριστεία σήμερα σημαίνει «καλή και υψηλή επίδοση», συνδεόμενη  όχι μόνο με τη μεγαλύτερη γνωστική επίδοση αλλά και με τη μέγιστη ανάπτυξη δεξιοτήτων και επίδοσης, που σχετίζονται με την παραγωγή έργου, τη δημιουργικότητα, την αποτελεσματικότητα, την καινοτομία, τη βελτίωση, την επαγγελματική και κοινωνική επιτυχία και, συνολικά, την ατομική και κοινωνική πρόοδο.
   Ως κατακλείδα, εκφράζουμε την άποψη ότι  η παιδευτική επιδίωξη του σχολείου, μέσα από τις διαδικασίες της διαπαιδαγώγησης και της παιδείας που προσφέρει, οφείλει να είναι η καλλιέργεια στάσεων και ήθους στον μαθητή, έτσι ώστε να αντιληφθεί και να συνειδητοποιήσει ο ίδιος, πρωτίστως, ότι «τα αγαθά κόποις κτώνται» και, ακολούθως, ότι η προσωπική, επαγγελματική και κοινωνική αναγνώριση και διάκριση απαιτούν συνεχή, επίμονη  και επίπονη καταβολή προσπάθειας. Οι θεσμοί και οι κοινωνίες δεν «χαρίζουν» την τιμή και τη δόξα σε πολίτες, χωρίς οι ίδιοι να έχουν πείσει ότι τις δικαιούνται επάξια και χωρίς να έχουν τιμήσει τον ρόλο και την αποστολή τους από άποψη εκπαιδευτική, επιστημονική, πολιτισμική, ανθρωπιστική και κοινωνική. Γιατί η ανάδειξη και η κατάληψη θέσης μέσα από ήσσονες προσπάθειες και αναξιοκρατικές πρακτικές δηλώνουν σαφώς κατάπτωση αξιών και ηθικής σε μια κοινωνία, που θέλει να θεωρείται ευνομούμενη και δημοκρατική και η οποία βασίζεται στις ανθρωπιστικές και οικουμενικές αξίες.


- Ο Χαράλαμπος Κωνσταντίνου είναι Καθηγητής Σχολικής Παιδαγωγικής Πανεπιστημίου Ιωαννίνων


Η πρόταση των Σχολικών Συμβούλων (ΠΕΣΣ) για τη δίχρονη Προσχολική Αγωγή και Εκπαίδευση στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα

Δημοσίευση: 14/07/2017
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS
Η Πανελλήνια Ενωση Σχολικών Συμβούλων χαιρετίζει την  πρόθεση της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας  να προχωρήσει σε νομοθετική ρύθμιση, η οποία θα καθιστά υποχρεωτική και την φοίτηση των προνηπίων, μέτρο που αρχικά θα εφαρμοστεί στα Νηπιαγωγεία της περιφέρειας και μετέπειτα στα αστικά κέντρα,  και καταθέτει τις παρακάτω επιστημονικά τεκμηριωμένες θέσεις, οι οποίες βασίζονται στην επισκόπηση της διεθνούς βιβλιογραφίας:
1.    Ο τρόπος λειτουργίας των Νηπιαγωγείων, διασφαλίζει τις προϋποθέσεις που θα βοηθήσουν τα τετράχρονα να αναπτύξουν την αυτονομία τους, να κοινωνικοποιηθούν αποτελεσματικά και να αναπτύξουν γνώσεις, στάσεις και δεξιότητες, με τη βοήθεια του επιστημονικά καταρτισμένου εκπαιδευτικού προσωπικού και των μεγαλύτερων συμμαθητών τους. Η «σχολειοποίηση»  δεν έχει καμία σχέση με τη διαθεματική προσέγγιση της γνώσης στο Νηπιαγωγείο, μέσα από θεματικές προσεγγίσεις, σχέδια εργασίας και σύγχρονες μεθόδους όπως η ομαδοσυνεργατική, όπου το παιχνίδι αναδεικνύεται ως ο πυρήνας του όλου προγράμματος. Το πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου βασίζεται στο Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών (ΥΠΕΠΘ, 2003) και ακολουθεί επίσημες κατευθυντήριες γραμμές, που περιγράφουν τις βασικές αρχές της εκπαίδευσης αυτής της ηλικιακής ομάδας. Στο Νηπιαγωγείο η εκπαίδευση λαμβάνει χώρα σε συνθήκες όπου η θεωρία του εποικοδομισμού και η έννοια των ζωνών της «εγγύτατης ανάπτυξης» [Zone of Proximal Development], η μάθηση μέσω του παιχνιδιού, η διδασκαλία που είναι αναπτυξιακά κατάλληλη και λαβαίνει υπόψη της τα χαρακτηριστικά του κάθε παιδιού, ο αναστοχασμός επάνω στη διδακτική πράξη, η παρατήρηση, ως κατ’ εξοχήν παιδαγωγικό εργαλείο και η τήρηση αρχείων για τη συστηματική παρακολούθηση της ανάπτυξης των παιδιών διασφαλίζουν την ολόπλευρη ανάπτυξη του 100% του δυναμικού του κάθε παιδιού. Υπέρτατο στόχο για το δημόσιο Νηπιαγωγείο αποτελεί, πάντα, η δημιουργία περιβαλλόντων που εμπνέουν τα παιδιά να πειραματιστούν, να κάνουν επιλογές και να καθοδηγούν μόνα τους την προσωπική τους μάθηση.
2.    Επειδή η ανίχνευση των εκπαιδευτικών αναγκών των νηπίων που αντιμετωπίζουν δυσκολίες είναι χρήσιμο να γίνεται όσο το δυνατόν νωρίτερα, για την πιο αποτελεσματική ένταξή τους στο εκπαιδευτικό περιβάλλον και την παροχή πρώιμης παρέμβασης,  υποστηρίζουμε ότι τα τετράχρονα νήπια θα ωφεληθούν σε σημαντικό βαθμό από τη φοίτησή τους στο Νηπιαγωγείο καθώς και από τον διευρυμένο αντισταθμιστικό του χαρακτήρα.  Το Νηπιαγωγείο, ως το πρώτο δομημένο πλαίσιο με το οποίο θα έρθουν σε επαφή τα μικρά παιδιά, αποτελούσε πάντα τον χώρο, στον οποίο γινόταν η «πρώτη» ανίχνευση των εκπαιδευτικών αναγκών των παιδιών αλλά και στον οποίο γινόταν εφαρμογή της πρώιμης παρέμβασης. Ανάλογα με τη σοβαρότητα των αναγκών του παιδιού [όπως αυτές διαπιστώνονται από τα ΚΕ.Δ.Δ.Υ. και Ιατροπαιδαγωγικές Υπηρεσίες του δημοσίου], οι παρεμβάσεις αυτές μπορεί να περιλαμβάνουν την υποστήριξη του παιδιού σε Τ.Ε., παράλληλη στήριξη με ειδικό εκπαιδευτικό ή ειδικό βοηθητικό προσωπικό ή τη φοίτησή του σε ειδικό πλαίσιο, όταν το παιδί αντιμετωπίζει άλλου τύπου δυσκολίες. Επίσης, λόγω των ειδικών συνθηκών που βιώνει η χώρα μας [κρίση, προσφυγικό κλπ.] το δημόσιο Νηπιαγωγείο, λειτουργεί με διευρυμένη δραστηριότητα αντισταθμιστικής αγωγής, υποστηρίζοντας όχι μόνο τα παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες αλλά και παιδιά που βρίσκονται σε μειονεκτική θέση έναντι άλλων παιδιών -ως προς την πρόσβαση στη μάθηση- γιατί: είναι γλωσσικά ανεπαρκή [δεν γνωρίζουν την ελληνική γλώσσα], αντιμετωπίζουν δυσκολίες επιβίωσης στο οικογενειακό τους περιβάλλον, προέρχονται από άλλη κουλτούρα [παιδιά Ρομά, παιδιά μεταναστών κ.α.]. Για την αντιμετώπιση αυτών των προκλήσεων,  το Πρόγραμμα Σπουδών του Νηπιαγωγείου εμπλουτίζεται ανάλογα, συμπεριλαμβάνοντας διαπολιτισμικά προγράμματα για την στήριξη των παιδιών με διαφορετική πολιτισμική ταυτότητα και μητρική γλώσσα. Με την επιστημονική και παιδαγωγική καθοδήγηση των Σχολικών Συμβούλων, οι νηπιαγωγοί προσαρμόζουν τους εκπαιδευτικούς τους σχεδιασμούς στις ανάγκες της τάξης τους και ανταποκρίνονται αποτελεσματικά στις μεταβαλλόμενες προκλήσεις της εποχής. Επομένως, η υποχρεωτικότητα της φοίτησης των προνηπίων στο δημόσιο Νηπιαγωγείο διευκολύνει την ομαλή ένταξη όλων των μαθητών, χωρίς διακρίσεις, στην εκπαιδευτική διαδικασία, καθώς διασφαλίζει την πρώιμη ανίχνευση των εκπαιδευτικών τους αναγκών, τα καθοδηγεί για έγκαιρη και έγκυρη αξιολόγηση στις ενδεδειγμένες κρατικές υπηρεσίες και φορείς όταν αυτό είναι αναγκαίο και προσφέρει τη δυνατότητα στους/στις νηπιαγωγούς να εφαρμόσουν τις απαιτούμενες παιδαγωγικές παρεμβάσεις.
3.    Στην Ελλάδα, η διασφάλιση της καθολικότητας του δικαιώματος πρόσβασης στην προσχολική εκπαίδευση μπορεί να επιτευχθεί μόνο με τη θέσπιση της υποχρεωτικής φοίτησης για δύο χρόνια, καθώς, μέχρι τις τελευταίες επίσημες μετρήσεις, η φοίτηση 4χρονων σε εκπαιδευτικές δομές είναι κάτω από το 60% (OECD, 2016). Το γεγονός ότι η Γαλλία, η Ισπανία, η Νορβηγία, η Γερμανία, η Σουηδία, η Ιταλία ή η Δανία δεν έχουν θεσπίσει υποχρεωτικότητα στην φοίτηση για την καθολική πρόσβαση των προνηπίων συνδέεται με το ότι, σύμφωνα με την ίδια έκθεση του OECD, σε αυτές τις χώρες, τα παιδιά 3 και 4 ετών φοιτούν ήδη σε δομές προσχολικής εκπαίδευσης σε ποσοστό πάνω από 90%  (OECD, 2016).
4.    Η υποχρεωτική φοίτηση νηπίων Β’ ηλικίας (προνηπίων) στο Νηπιαγωγείο  θα διευκολύνει τη μετέπειτα ομαλή μετάβασή τους στο Δημοτικό σχολείο, επειδή τα προγράμματα μετάβασης που σχεδιάζονται και υλοποιούνται από κοινού από τους/τις εκπαιδευτικούς [Νηπιαγωγείου και Δημοτικού σχολείου] βοηθούν τα παιδιά να αποκτήσουν θετικές εμπειρίες μάθησης και να αναπτύξουν τις δεξιότητες που θα χρειαστούν για την απρόσκοπτη φοίτησή τους στο Δημοτικό σχολείο και, γενικότερα, για τη μετέπειτα ακαδημαϊκή τους απόδοση.
Με βάση όλα τα παραπάνω, η ΠΕΣΣ πιστεύει πως η θέσπιση και εφαρμογή της υποχρεωτικής δίχρονης προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης -στο πλαίσιο του δημόσιου και δωρεάν νηπιαγωγείου- αποτελεί πλέον, εκτός από πάγιο αίτημα του εκπαιδευτικού κόσμου της χώρας μας, μια επιτακτική ανάγκη, κυρίως γιατί εξασφαλίζει στα νήπια το εξειδικευμένο για αυτή την ηλικιακή ομάδα εκπαιδευτικό προσωπικό (τις/τους αποφοίτους των πανεπιστημιακών τμημάτων) και τα κατάλληλα προγράμματα σπουδών τα οποία εναρμονίζονται προς τις διεθνείς και ευρωπαϊκές κατευθύνσεις.