Σελίδες

Δευτέρα 16 Δεκεμβρίου 2013

Μια διαφορετική προσέγγιση.............

Μια πιο καθαρή ματιά για το myschool

 
MySchool, ένα βήμα μπροστά
 
Διαβάζοντας εδώ και μέρες στο διαδίκτυο αντιδράσεις, καταδίκες και πλήρη δαιμονοποίηση του νέου πληροφοριακού συστήματος του Υπουργείου Παιδείας,
το οποίο χαρακτηρίζεται άλλοτε ως μεγάλος αδελφός, άλλοτε ως μέσο συμμόρφωσης, υποταγής και αξιολόγησης των εκπ/κών, άλλοτε ως φακέλωμα των μαθητών, κ.τ.λ., θα ήθελα να γράψω μερικές σκέψεις, χωρίς φόβο και πάθος, θεωρώντας, έστω το δικαίωμα της ελεύθερης έκφρασης, ως δεδομένο...

 Το πρώτο στο οποίο θέλω να σταθώ, είναι το δικαίωμα της κεντρικής διοίκησης (Υπουργείο) να γνωρίζει ανά πάσα στιγμή τι συμβαίνει στην «επικράτειά» του. Μπορεί προσωπικά να διαφωνώ με το ισχύον, απολύτως συγκεντρωτικό εκπαιδευτικό μας σύστημα, το οποίο ίσως κάποτε πρέπει να αλλάξει, διατηρώντας ως βασικό άξονά του μόνο έναν πυρήνα, μία εθνική κατεύθυνση προς έναν στρατηγικό σκοπό, δίνοντας ταυτόχρονα τη δυνατότητα στις περιφέρειες (ή στις περιφερειακές ενότητες) να διαμορφώνουν το μεγαλύτερο μέρος της εκπαιδευτικής πολιτικής. Βέβαια, εδώ γεννάται ένα άλλο ερώτημα: είμαστε έτοιμοι/ώριμοι ως πολίτες να δεχτούμε και να εφαρμόσουμε κάτι τέτοιο;

Προς στιγμήν λοιπόν, έχουμε ένα συγκεντρωτικό εκπαιδευτικό σύστημα, το οποίο συνειδητοποίησε ότι, ήρθε η εποχή, όπου η τεχνολογία τού δίνει τη δυνατότητα να «βλέπει» σε -σχεδόν- πραγματικό χρόνο τι συμβαίνει στο κάθε σχολείο, στον κάθε μισθοδοτούμενο υπάλληλό του, στο κάθε «κύτταρό» του, που δεν είναι άλλο από τον ίδιο το μαθητή. Τι είναι το μεμπτό σ’ αυτό; Ο έλεγχος; Ποιος υπάλληλος (εκπ/κός, δ/ντής, σχολ. Σύμβουλος κ.τ.λ.) φοβάται τον έλεγχο; Προφανώς είτε εκείνος που θεωρούσε ως τώρα το δημόσιο τσιφλίκι του, είτε ο ευσυνείδητος και εργατικός εκείνος που δεν εμπιστεύεται το κράτος. Αλλά ακόμα και ο δεύτερος, που μπορεί να έχει και δίκιο, δεν δικαιούται να στερήσει, με υπόνοιες και υποψίες, το δικαίωμα της κεντρικής διοίκησης να δει «χειροπιαστά» τι γίνεται -εκπαιδευτικά- ανά την επικράτεια.

Σε τελική ανάλυση, δεν ξέρουμε ακόμα αν αυτό οδηγήσει σε ευνοϊκότερες ή σε δυσμενέστερες συνθήκες εκπ/κούς ή/και μαθητές. Ας αφήσουμε να φανεί. Μην ξεχνάμε όμως πως οτιδήποτε καινούργιο, συνήθως αντιμετωπίζεται με επιφύλαξη, και αυτό είναι ανθρώπινο.

Ας έρθω τώρα στη λειτουργικότητα του νέου αυτού συστήματος. Προσπερνώντας μερικές αστοχίες που παρατηρήθηκαν τις τελευταίες μέρες, και οι οποίες διορθώθηκαν «σε χρόνο dt», το νέο σύστημα καταγραφής δεδομένων της σχολικής μονάδας λειτουργεί χωρίς «κολλήμματα» (και το σχολείο μου βρίσκεται 60 χλμ μακριά από το Ηράκλειο Κρήτης), χωρίς καθυστερήσεις, σε περιβάλλον συνήθους ιστοσελίδας ελεύθερου κώδικα, δηλαδή σαν να βρίσκεσαι π.χ. σε φόρουμ για.... τα μαθηματικά. Δεν ξέρω αν συνεχίσει να λειτουργεί έτσι, αλλά ως καλοπροαίρετος παρατηρητής θα υποθέσω ότι, αξιοποιώντας κάθε πληροφορία ενδεχόμενης δυστοκίας, οι διαχειριστές του θα εξασφαλίσουν μια ακόμα καλύτερη συνέχεια. Δεν θα αρνηθώ φυσικά ότι οι συνάδελφοι δ/ντές που δεν έχουν καλή σχέση με τους Η/Υ, θα έχουν κάποιες δυσκολίες. Το ίδιο όμως θα συνέβαινε και με τα προηγούμενα συστήματα (e-school, survey κ.τ.λ.)...

Ας έρθω τώρα στα προσωπικά δεδομένα των μαθητών, τα οποία, όπως έχει γραφεί, δεν θα έπρεπε να ζητούνται. Ποιο είναι όμως προσωπικό δεδομένο; Ο ΑΜΚΑ; Αυτό που οποιοσδήποτε πολίτης μπορεί να βρει πληκτρολογώντας επώνυμο, όνομα, πατρώνυμο, μητρώνυμο και ημ/νία γέννησης στο σχετικό website; Στοιχεία δηλ. που υπάρχουν στην καρτέλα κάθε μαθητή (και τα λαμβάνει και τα ελάμβανε έτσι κι αλλιώς το Υπουργείο); Ή μήπως τα υπόλοιπα, τα οποία υπήρχαν και στο e-school, και τα οποία είναι απαραίτητα για την -χειρόγραφη, δυστυχώς- έκδοση απολυτήριου τίτλου και αποδεικτικού απόλυσης (κάθε εκτυπωμένος απολυτήριος τίτλος γυμνασίου είναι σήμερα άκυρος, και πρέπει να γίνεται ΜΟΝΟ χειρόγραφα - ελπίζω και εύχομαι, με το myschool, αυτό να αλλάξει.).

Έχει υπάρξει επίσης παρεξήγηση για τους μαθητές με ειδικές ανάγκες. Όσοι έχουν ανοίξει το myschool θα διαπίστωσαν ότι, όπως και στο προηγούμενο (e-school) ΠΡΕΠΕΙ να δηλώνεται εάν ο μαθητής είναι με «ειδικές ανάγκες». Και το βάζω σε εισαγωγικά, διότι δεν γίνεται λόγος για μαθητές με... αυτισμό κ.τ.λ., όπως διάβασα κάπου (ναι, συμπεριλαμβάνονται και αυτές οι σοβαρές παθήσεις) αλλά το 90% αυτών των μαθητών είναι εκείνοι που η φύση τους προίκισε με δυσλεξία, δυσαναγνωσία κ.τ.λ. (και το ρήμα «προίκισε» χωρίς εισαγωγικά, αφού συνήθως αυτά τα παιδιά είναι χαρισματικά σε κάποιο τομέα). Γιατί ΠΡΕΠΕΙ να δηλώνεται αν ένας μαθητής είναι με ειδικές ανάγκες; Διότι, απλούστατα, στο Γυμνάσιο οι μαθητές με ειδικές ανάγκες έχουν άλλα όρια προαγωγής και απόλυσης. Πιο συγκεκριμένα, ένας μαθητής χωρίς ειδικές ανάγκες, που έχει τελικό μέσο όρο στα βασικά μαθήματα κάτω από 12,5 επαναλαμβάνει την τάξη εάν υστερεί σε περισσότερα από 4 βασικά μαθήματα (άρθρο 1, παρ. 1, εδάφ. (γ)/Π.Δ. 182/’84), ενώ για έναν μαθητή με ειδικές ανάγκες το όριο αυτό είναι 11,5 (άρθρο 5/Π.Δ. 191/’92). Για τις άλλες κατηγορίες (Μωαμεθανοί ελληνικής υπηκοότητας, αλλοδαποί που φοιτούν 1η χρονιά στην Ελλάδα και αλλοδαποί που φοιτούν 2η χρονιά στην Ελλάδα) που ζητά το myschool να δηλώνονται, ο τρόπος προαγωγής/απόλυσης γίνεται (από τη νομοθεσία) αρκετά πιο περίπλοκος (το παραπάνω όριο γίνεται 10, αλλάζει η βάση σε συγκεκριμένα μαθήματα κ.τ.λ.).

Πάμε τώρα στα απολυτήρια, ή καλύτερα, στα αποδεικτικά απόλυσης. Οι πολίτες που έρχονται στο σχολείο μου και ζητούν αποδεικτικά απόλυσης για την εργασία τους, την πρόσληψή τους, την προαγωγή τους, τη σύνταξή τους κ.τ.λ., συνήθως χρειάζονται το αποδεικτικό απόλυσης... χθες. Εμείς πρέπει να τον βρούμε στο μητρώο, να αντιγράψουμε όλα τα στοιχεία (προσωπικά, βαθμοί κ.τ.λ.) και μετά από λίγη... τύχη, δε θα χρειαστεί να σκίσουμε το πρώτο αποδεικτικό απόλυσης και να γράψουμε 2ο επειδή έγινε ένα λαθάκι, ή κάτι δε χώρεσε να γραφεί κ.ά. Ξαναλέω ότι στο γυμνάσιο δεν επιτρέπεται η έκδοση απολυτήριου τίτλου (ή αποδεικτικού απόλυσης) με το κομπιούτερ. Τουλάχιστον αυτή τη διαβεβαίωση είχα (ξανά) από το Υπουργείο πριν μερικούς μήνες. Τι θα γινόταν λοιπόν αν αυτά τα στοιχεία ήταν online και το Υπουργείο επέτρεπε να τα εκτυπώνουμε; Ο πολίτης θα έπαιρνε το αποδεικτικό απόλυσής του σε ένα δευτερόλεπτο! Ελπίζω το νέο σύστημα να θεωρηθεί -επιτέλους- αξιόπιστο και μια μέρα οι άνθρωποι να παίρνουν το αποδεικτικό απόλυσής τους και από το σπίτι τους αν γίνεται, όπως π.χ. η φορολογική ενημερότητα σήμερα!

Σχετικά τώρα με τις άδειες και τις απεργίες των εκπαιδευτικών, δεν καταλαβαίνω γιατί να μη δηλώνονται. Μήπως είναι κρυφές; Μήπως το Υπουργείο, αν θέλει, δεν μπορεί να ενημερωθεί από τις δ/νσεις άμεσα για τις ημέρες άδειας και απεργίας των εκπ/κών; Απ’ όσο ξέρω οι άδειες καταγράφονται στο υπάρχον πληροφοριακό σύστημα των δ/νσεων. Δεν ξέρω αν ήδη καταγράφονται και οι ημέρες απεργίας.

Γενικά μιλώντας, αλλά και ως μαθηματικός, θεωρώ ότι το νέο αυτό πληροφοριακό σύστημα, εκτός του γεγονότος ότι διευκολύνει τη γραφειοκρατία του σχολείου, είναι ένα πολύ χρήσιμο στατιστικό εργαλείο στα χέρια εκείνου που θα θελήσει να το αξιοποιήσει κατάλληλα προς την κατεύθυνση της χαρτογράφησης της ισχύουσας κατάστασης και της λήψης του «καρδιακού» παλμού της ελληνικής εκπαίδευσης για ένα μελλοντικό σχεδιασμό προς μια ουσιαστική αναβάθμιση του εκπαιδευτικού μας συστήματος. Δυστυχώς τίθεται σε εφαρμογή εν μέσω μνημονιακών πολιτικών, καχυποψίας, ανασφάλειας, πάλης για επιβίωση. Εύχομαι ο στόχος του να είναι πράγματι η αναβάθμιση της εκπαίδευσης, και τίποτα άλλο...

Αντώνης Σπυριδάκης
Μαθηματικός
Δ/ντής Γυμνασίου Βιάννου

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου